mandag den 27. oktober 2008

Barista mesterskab i Mombasa 2008

Mandag d. 20. Oktober 2008

Så er det blevet tid til at tage en tur til kysten. Jeg skulle mødes med Esther Otieno og John muhli i Wilson Airport ca. 10 min kørsel fra min lejlighed. Esther er Leder af Dormans baristaskole og jeg træf hende kort i København under Wbc. Hun er bare rigtig sød og vi har haft nogle rigtig gode samtaler, Bla. også om hvordan vi begge synes at det er super vigtigt, også i barista konkurrencen, at folk er der fordi du synes er sjovt og fordi de kan li at være baristaer.


John Mulli vandt det kenyanske mesterskab sidste år. Der arbejdede han for Java house. Men arbejder nu for Dormans. De er to rigtig dejlige personer så det bliver rigtig dejligt at skulle bruge noget tid med dem.

Vi ankommer til Mombasa mandag middag og regner med bare at skulle tjekke om alt i forhold til konkurrrencen er som det skal være, men vi bliver klogere;0)
Intet er sat op eller gjort klar. Ja, da vi ankommer til det sted hvor vi skal afholde mesterskabet har de faktisk ikke helt fundet ud af hvor det er vi skal være endnu. Så turen til stranden senere på dagen kan vi vist godt glemme. Vi får hentet espresso maskiner mm, og så går vi ellers igang med at få sat op. Der er altid lige nogle ting man har glemt at tage med eller tage stilling til så. Men det lykkes os at blive færdige ca ved 7 tiden og så er det ellers hjem på hotellet og få et bad og så ud og få noget aftensmad. Vi var ude og spise traditionel kenyansk mad. Det vil sige en masse kød, Og gerne gris. ;0) Man spiser det med ugali som består af majsmel blandet med vand til en meget fast dejagtig konsistens. Man former så en kugle af ugalien og bruger den som en ske til at spise kødet med. Man får ikke tallerekner og bestik men spiser bare med fingerene. De andre grinte lidt af mig, men jeg synes da selv jeg blev ret ferm til det. og jeg gik da ikke sulten fra bords.
De næste par dage gik med at afholde seminarer for deltagere og dommere som skulle være med til konkurrencen.
Og det skulle blive 2-3 dage hvor min, ellers ret vidstrækkende, tålmodighed blev sat på prøve.
Hvis vi havde aftalt at mødes og gå igang med kurset kl. 9 var det bare helt normalt at sidde og vente på at folk dukkede op kl 11..... Det var lidt af en prøvelse for sådan en som mig;0)
Men vi kom igang og fik på den 1. dag gennemgået scoresheets, sådan at deltagerene kunne forholde sig til hvad det er dommerene kigger efter. Og efter frokosten gik vi så til maskinerne hvor Esther, John og jeg hver havde en gruppe som vi skulle træne. Det var rigtig sjovt at prøve men også lidt grænseoverskridende. Det er også i en sådan situation at man lige skal overveje hvor meget man kan nå at ændre 2 dage inden konkurrencen, for der var nogle der gerne ville ændre hele deres teknik da de så at jeg måske tampede eller doserede lidt anderledes, men der måtte vi prøve at finde en gylden middelvej. Alle deltagerne kom fra hoteller rundt omkring i Mombasa. 16 deltagerer. Det ville jo være dejligt hvis der var bare tæt på lige så mange der stillede op til delfinaler i DK.
Det var meget spændende at være en del af og en stor ære at få lov til at være overdommer. Sylvia som vandt havde en flot præsentation og en helt fantastisk signature-drink.

Ingen kommentarer: